Εφαρμόζοντας την Παρένθετη Μητρότητα στη Δημοκρατία της Κύπρου

Αν για την θέσπιση της νομοθεσίας χρειάστηκαν περισσότερα από δέκα χρόνια, ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για ένα νόμο που είναι απομακρυσμένος από τη νομοτεχνική τελειότητα και θα διαφανούν ακόμη περισσότερες αδυναμίες του κατά τη χρήση του, αλλά αυτό που θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν είναι, ότι για πρώτη φορά ρυθμίζεται στην Κύπρο η Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή. Ας δούμε αναλυτικά το ζήτημα…

Μέσα από την εξιστόρηση μιας αληθινής ιστορίας στις ΗΠΑ και στην οποία τα πάντα πήγαν «στραβά», ακατάλληλοι γονείς, ακατάλληλη παρένθετη μητέρα, μια ιδιωτική συμφωνία και ένα γραφείο μεσολάβησης που λειτουργούσε στα πλαίσια εμπορικής επιχείρησης, δηλαδή ένα μείγμα και μια σειρά από γεγονότα που η ανάγνωσή τους σίγουρα προκαλεί συγκεκριμένη συναισθηματική ένταση, αναδεικνύεται η καταλληλότερη βάση για την ανάδειξη της παρένθετης μητρότητας.

Στην Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή τα ζητήματα «ζωής και θανάτου», για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία, αποκτούν τόσο απτή και κυριολεκτική υπόσταση.

Η ηθική και η φιλοσοφία, απούσες από τις μεγαλύτερες επαναστάσεις του ανθρώπινου πολιτισμού. Απούσες από τη βιομηχανική επανάσταση, από την ιστορία της οικονομίας, του χρήματος και της επιχειρηματικότητας. Πλήρως απομονωμένες από την άμετρη αυτονομία του μακιαβελικού ρεαλισμού και του αμείλικτου θετικισμού. Όμως πια, πιο επάναγκες και πιο επιτακτικό από ποτέ να ξανακατέβουν στην «αγορά», και μέσα από μια νέα αποκρυσταλλωμένη και άμεσα εφαρμοσμένη λειτουργία τους, θαρραλέα να εξομαλύνουν τις επιδράσεις από την ιλιγγιώδη ταχύτητα της βιοϊατρικής.

Τα ζητήματα «ζωής και θανάτου» για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία, αποκτούν τόσο απτή και κυριολεκτική υπόσταση.

Η χρήση της ηθικής επιχειρηματολογίας, και σε αντίθεση με την απλή επίκληση των ενδόμυχα συνειδησιακών μας προσταγών, προσδίδει το αναγκαίο κύρος για τη συνομολόγηση ενός γενικά αποδεκτού πλέγματος διαλεκτικής και πρακτικού συλλογισμού, πλατωνικού και αριστοτελικού βεληνεκούς, αλλά συνάμα ανοιχτού προτύπου, ώστε να είναι ευέλικτα ικανό να χαρτογραφεί τα άβατα νερά της μεταμοντέρνας Ιατρικής.

Για παράδειγμα η ορθόδοξη χριστιανική εκκλησία ισχυρίζεται ότι «διείσδυση ξένου προσώπου κατά την ετερόλογη εξωσωματική γονιμοποίηση ταυτίζεται με τη μοιχεία».  Βεβαίως και είναι ένα επιχείρημα, που δεν μπορεί να υποστηριχθεί με ένταση και κρίνεται ως ιδιαίτερα ανυπόστατο, αφού μόνο σύγχυση θα προκαλέσει στους υποστηρικτές του η οποιαδήποτε απόπειρα απάντησης του ερωτήματος «και ποιος είναι ο μοιχός; Ο δότης, ο γιατρός ή και οι δύο;». Ξεκάθαρα μια κατηγορία που είναι η ίδια χυδαία και προσβλητική, αφού κατά αυτήν την  πράξη απουσιάζει ο δόλος, η σαρκική επαφή, η μυστικότητα και αντίθετα επιβάλλει συναίνεση και αποσκοπεί στην ολοκλήρωση του γάμου.

Η άρνηση της πραγματικότητας δεν είναι εφικτή και φτωχά επιχειρήματα δεν πρόκειται ούτε να θεραπεύσουν την υπογονιμότητα των ζευγαριών αλλά ούτε και να αποτρέψουν να ταξιδέψουν και να βρουν τη θεραπεία τους. Κάποιοι συνάνθρωποι, όχι μόνο επιθυμούν, αλλά έχουν ανάγκη την Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή.

Στην Κύπρο, για τη θέσπιση της νομοθεσίας χρειάστηκαν περισσότερα από δέκα χρόνια. Ναι μεν, ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για ένα νόμο που είναι απομακρυσμένος από τη νομοτεχνική τελειότητα, και θα διαφανούν ακόμη περισσότερες αδυναμίες του κατά τη χρήση του, αλλά αυτό που θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν είναι, ότι για πρώτη φορά ρυθμίζεται στην Κύπρο η Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή.

Ακολουθεί αναλυτικά το ζήτημα…


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You May Also Like

When the GDPR goes wrong…

This article discusses the unseen danger when the EU data-commissioners start capriciously implying the vague text of GDPR.

Φιλοσοφία του Δικαίου και Θανατική Ποινή

Η κινηματογραφική απόδοση της «δικαιοσύνης» και του ηρωισμού χαράσσει με ιδιαίτερη ευκολία τις συνειδήσεις μας και στην αντίθετη όχθη η, τεθειμένων διαδικασιών, θανατική ποινή ξεσηκώνει την αγανάκτηση και οργή, αντίθεση που προσωπικά την αναγάγω στην ολοένα μειούμενη ταύτιση των κοινωνών προς τα κυβερνητικά όργανα και στην έλλειψη ουσιαστικής κατανόησης της αρχής της πλειοψηφίας και της ελευθερίας της κομματικής δράσεως.

Η υφή της Διεθνούς Φορολογίας

Οι αστοχίες και οι αδυναμίες του Διεθνούς Φορολογικού Δικαίου, δηλαδή τα ολοένα και πιο συχνά εμφανιζόμενα επιχειρηματικά περιστατικά τα οποία αδυνατεί το Διεθνές Φορολογικό Δίκαιο να υπάξει και να ρυθμίσει ορθά και ηθικά έχουν κάποια αίτια.